kalau ramai follow nanti kita pergi trip ke paris. tengok org kg sana.

Glossari

Panduan utk pembaca. Kebanyakan Entry dalam Bahse Pahang.


Koi itu Saya

Aok itu Awak



*Selamat Ditumbong*

Tuesday, April 27, 2010

kali ini abstrak sedikit





tajuk di atas adalah dirujuk. sempena dengan musim peperiksaan ini, entry ditulis secara abstrak sebagai tanda protes kepada kementerian pengajian tinggi kerana tidak memansuhkan sistem peperiksaan.


hari ini aku bangun dua kali.


sekali aku bangun.

kepala berdesing sedikit. jam kaki panjang dekat no 4. kaki pendek dekat no 9. yang mana jam yang tiada kaki tu, memang tak ade life. tak boleh diajak main futsal mahupun sparring paranawe. deringan telefon di awal pagi yang membuatkan aku terbangkit dari mimpi. memang panas hati mendengar ringtone Pesona Padeli di pagi hari. tetapi bila diangkat, di hujung talian berbunyi suara kecil serak serak seperti Brooke dalam cerita One Tree Hill, hati sejuk sikit.terus tersedar. terus kembali ke dunia yang nyata.

letak kaki ke lantai. muka meleweh duduk diatas katil. termenung seminit dua sambil terfikir masalah dunia yang bergelora sekarang. suntik nikotin sedas dua. bagi penyegar sedikit. menyesal kerana kembali kepada nikotin. jangan risau nanti aku buang kau kembali. ibu, jangan baca entry anak ibu yang ini tau. bangun pagi, gosok gigi, cuci muka, pakai baju, bukak pintu, start kereta, menuju ke kedai nasi lemak berdekatan. jimat ayat sudah tidak perlu memutarkan banyak perenggan untuk menceritakan perkara remeh.

sampai kedai nasi lemak, tarik tarik muka sedikit bagi muka renggang agar tidak terlalu ketat. nanti nampak tidak sopan. nanti nampak dek Abang Tiga Line Kawasan sebab muka ketat karang kena roll-call pula. agak susah untuk melonggarkan muka sebab it's in the blood. namun begitu muka sahaja ketat. tetapi kalau aku buka mulut karang stop, drop, and roll y'all tergelak karang. i'm a very funny man. ceh cam sial.

sampai sahaja kaki kanan aku dekat depan meja yang tengah susun nasi lemak dua tiga bungkus, makcik tersebut bertanya,

" ye yang, nak apa ? "

aku tersenyum. bukan main lagi dia main sayang sayang. pandai berniaga betei. Cina, India, Melayu, Serani, Banjar, Boyan, PATI, Jew, Inggeris dan Kaukasian pun agaknya dia sayang juga. mujur makwe aku tiada. nanti die jeles dia tarik muka lepas tu silang tangan duduk diam diam tak nak cakap dengan aku. olololo comelnye. dan lagi satu, tabah laki makcik ni. bukan jenis kaki cemburu. bini dok sayang sayang orang lain dia tak ada hal punyalah. bagus benar.

makcik bertanya aku kena la menjawab.

" nak nasi lemak satu. dan bungkus teh ais satu ye makcik "

nyaris nak sebut sayang. kalau sebut kang tak tido malam makcik tu.

lepas beli jalan dalam sepuluh langkah sampai depan pintu kereta bukak pintu start kereta tekan minyak dan terus jalan. ( cuba baca senafas ).
tak lupa masa aku nak mula bergerak tadi, ada seorang budak sekolah naik moto Lagenda bukan main lagi dia memandang aku. sambil rokok di tangan dia paling kat aku, sedut dalam dalam sepam lepas tu lepas keluar dari hidung dan mulut. memang kurang manis muka dia. kurang ajar budak sekarang. ini mesti sebab kuat main facebook sampai masing masing jadi kurang ajar.

aku bukak tingkap, aku pekik kearah budak itu.

" Hoi! "

belum sempat apa apa, terbabas budak tu. jatuh ke tanah. kemudian dari arah yang bertentangan datang sebiji lori hantu melenyek dia. tak abis dari tu, tiba tiba jatuh sebiji bom dari langit pada budak itu. kemudian dia digilis pula oleh bullet train dari Jepun tu. aku terkesima tetapi relax sahaja. anything possible sekarang ini. takziah kepada keluarga budak sekolah tu. lu pun arwah budak, kantoi lu ponteng sekolah.


aku balik, bukak nota, bentang suratkhabar dan duduk bersila. aku bukak bungkusan nasi dan start makan sambil study. multitasking aku dengar orang kata. multitasking ini kalau dilatih, dewasa nanti boleh menjadi seorang poligamis terbaik. tetapi aku tak nak jadi poligamis. teringat pulak zaman Cool bila dia tiba tiba buang tebiat nak main Origami. itulah bezanya Cool dengan sekalian manusia di dunia ini. dia cool.

hasilnya stadi sambil makan nasi lemak, tidak bagus. tadi masuk exam aku tak sempat jawab habis. masa tidak cukup. aku tabah orangnya jadi tak berapa kecewa sangat. aku juga ada hipotesis kedua. air cond dalam exam hall tu sejuk gila. jadi hipotesis aku ialah,

" Suhu yang sejuk di dalam exam hall telah menyebabkan masa dua jam mengecut menjadi pendek kepada satu jam setengah " .

harap harap ada orang dari majlis nobel baca. mana tahu hipotesis aku diterima dan aku boleh dapat hadiah nobel.


kali kedua aku bangun.

aku terus tulis entry ini.




abstrak celah mana pun saya pun tidak tahu. lek ah daus je pon. doakan semoga saya berjaya di dalam peperiksaan akhir semester ini.



6 comments:

  1. ah. rsenye zmn mespes lg sng nk jmpe bdk skolah prgai siot.

    ReplyDelete
  2. hahah. tapi budak sekrang lagi siot. jenis kecik kecik dah bajet tiga line.

    ReplyDelete
  3. aku sokong deme dr jaoh gune loghat phg ni.hehehe

    ReplyDelete

aok jangan gune bahase awek awek kat sini. koi maroh kang.